Big Data & Internet Of Things

 

Big Data: Què és? La seva importància, reptes i governança

Font: https://www.powerdata.es/big-data

El Big Data és un terme que descriu el gran volum de dades, tant estructurades com no estructurades, que inunda cada dia el negoci. Però no és la quantitat de dades que és important. El que importa amb el Big Data és el que fan les organitzacions amb les dades. El Big Data es pot analitzar per a idees que condueixin a millors decisions i moviments estratègics de negoci.

Què és Big Data?

Quan parlem del Big Data ens referim a conjunts de dades o combinacions de conjunts de dades la mida (volum), la complexitat (variabilitat) i la velocitat de creixement (velocitat) fan que sigui difícil capturar, gestionar, processar o analitzar utilitzant tecnologies i eines convencionals, com ara bases de dades relacionals i conjunts d'estadístiques o visualització convencionals, en el temps necessari per fer-los útils.

Per què és tan important el Big Data?

El que fa que el Big Data sigui tan útil per a moltes empreses és el fet que dóna resposta a moltes preguntes que les empreses ni tan sols sabien que tenien. En altres paraules, proporciona un punt de referència. Amb una quantitat tan gran d'informació, les dades poden ser modelades o provades de qualsevol manera que l'empresa consideri oportuna. D'aquesta manera, les organitzacions són capaces d'identificar els problemes d'una manera més comprensible.

La recopilació de grans quantitats de dades i la recerca de tendències dins de les dades permeten a les empreses moure's molt més ràpid, sense problemes i de manera eficient. També els permet eliminar àrees problemàtiques abans que els problemes acabin amb els seus beneficis o reputació.

L'anàlisi de dades massives ajuda les organitzacions a aprofitar les seves dades i utilitzar-les per identificar noves oportunitats. Això, al seu torn, condueix a moviments empresarials més intel·ligents, operacions més eficients, majors beneficis i clients més feliços. Les empreses amb més èxit amb Big Data obtenen valor de les següents maneres:

Reducció de costos. Les grans tecnologies de dades, com l'Hadoop i l'analítica basada en núvol, aporten importants avantatges de costos a l'hora d'emmagatzemar grans quantitats de dades, a més d'identificar maneres més eficients de fer negocis.

Més ràpid, millor presa de decisions. Amb la velocitat hadoop i l'anàlisi en memòria, combinada amb la capacitat d'analitzar noves fonts de dades, les empreses poden analitzar la informació immediatament i prendre decisions basades en el que han après.

Nous productes i serveis. Amb la capacitat de mesurar les necessitats del client i la satisfacció a través de l'anàlisi ve el poder de donar als clients el que volen. Amb l'anàlisi del Big Data, més empreses estan creant nous productes per satisfer les necessitats dels clients.

Moltes fonts i tipus de dades

Amb tantes fonts, tipus de dades i estructures complexes, augmenta la dificultat d'integració de dades.

Les fonts de dades de dades de big data són molt àmplies:
  • Dades d'Internet i mòbils.
  • Dades de l'Internet de les coses.
  • Dades sectorials recollides per empreses especialitzades.
  • Dades experimentals.
I els tipus de dades també són:
  • Tipus de dades no estructurades: documents, vídeos, àudios, etc.
  • Tipus de dades semiestructurats:programari, fulls de càlcul, informes.
  • Tipus de dades estructurades.

Només el 20% de la informació està estructurada i això pot causar molts errors si no prenem un projecte de qualitat de les dades.

Enorme volum de dades

Com ja hem vist, el volum de dades és enorme, i això complica l'execució d'un procés de qualitat de les dades en un temps raonable.

És difícil recopilar, netejar, integrar i obtenir dades d'alta qualitat ràpidament. Es necessita molt de temps per transformar els tipus no estructurats en tipus estructurats i tractar aquestes dades.

Molta volatilitat

Les dades canvien ràpidament i això fa que sigui molt curt.totalment vàlid. Per solucionar-ho necessitem una potència de processament molt alta.

Si no ho aconseguim bé, el tractament i l'anàlisi basats en aquestes dades poden produir conclusions errònies, la qual cosa pot comportar errors en la presa de decisions.

No hi ha estàndards unificats de qualitat de les dades.

Més informació sobre el Big Data a Youtube:

Així influeix el Big data en el teu dia a dia


Molts usen el vocable sense comprendre amb certesa el seu significat, encara que saben que està associat a la voràgine d’informació lligada a l’era digital, impossible de ser processada per sistemes analítics convencionals. A grans trets, el Big Data es tracta de l’anàlisi i gestió de volums massius de dades, convertint la dada en informació útil i valuosa per a la presa de decisions, també en temps real, aportant nombroses oportunitats a les empreses en el seu procés de transformació digital, des de la millora en captació de talent al seguiment de la conducta dels clients.

El Big Data penetrarà cada vegada amb més força en el nostre dia a dia, ja que mitjançant tota mena de gadgets, aparells i plataformes -xarxes socials, formularis, smartphones, aplicacions mòbils, correus electrònics, enquestes, dispositius connectats a l’Internet de les Coses – generem gegantins conjunts de dades estructurats, no estructurats o semiestructurats que modificaran la manera en què les marques interactuen amb nosaltres segons els nostres desitjos, necessitats i preferències. Sense anar més lluny, més de 22 milions d’espanyols es van connectar a Internet cada dia durant 2016, tal com reflecteix un informe de Telefónica.

Llavors, com ens afecta l’Big Data en el nostre dia a dia? Per descomptat, molt més del que et penses, i anirà en augment donat el valor que creix de forma exponencial lligat a les dades, cosa que molts ja qualifiquen com el petroli del segle XXI. Cada dia o setmana proporciones informació de tota mena a companyies com Google, Apple, Facebook o Amazon, les quals poden explotar el teu comportament i conèixer els teus interessos.

Quan surts a fer running amb el teu SmartWatch, aquest calcula teus pulsacions per minut; quan vas a un restaurant de moda, puges la foto del teu hamburguesa a Instagram; en saltar al teu concert favorit, és probable que ho retransmitas mitjançant snapchat o Stories; en anar de viatge empres Google Maps per trobar el teu hotel o explorar monuments famosos; fins i tot, pot ser que bolquis teva ideologia política o opinió a través de la xarxa social de microblogging Twitter o comparteixis a Facebook dades sobre les teves vacances, els teus marques de roba favorites o els teus plans per al proper cap de setmana. Recapitula: quanta informació teva bolques a la xarxa i creix a mesura que el temps avança?
Exemples de com generes dades emprades per al Big Data

El Big Data es caracteritza per la generació d’un gran volum de dades a una gran velocitat -fins i tot en temps real- i amb una gran velocitat d’actuació, cosa que forma part del paradigma del món hiperconnectat en què vivim. De la informació que aportem de forma constant neixen tota mena d’indicadors que serveixen per a l’elaboració de tendències, prediccions, segments de públic objectiu o presa de decisions.

Posem alguns exemples de totes les vegades que en el teu dia a dia crees i aportes informació orientada al Big Data:

  • Navegació web: Quan navegues per una plataforma a la xarxa -ja sigui un mitjà de comunicació digital, un bloc o una botiga en línia- deixes petjades del teu comportament com a usuari a través dels llocs en què fas clic, les seccions en les quals passes més temps, els llocs des dels quals aterres a la landing page, els dispositius des dels quals accedeixes, la velocitat, el temps de permanència a la pàgina, etc … Totes aquestes dades són valuosíssims per l’analítica web.
  • Xarxes socials: Les plataformes socials en les que tens un perfil poden ser monitoritzades per extreure dades valuosos i dibuixar teu perfil o les principals tendències per a una marca o mercat. Les publicacions a què li dónes M’agrada, les pàgines que segueixes, la informació que comparteixes, el contingut que comparteixes públicament o la teva llista d’amics, a’si com la teva activitat, són molt útils per al Big Data. En aquest article podràs conèixer tot el que Facebook no vol ensenyar-te.
  • Recerques de Google : Les paraules clau que utilitzes, els teus dispositius i formes d’accés, els enllaços en els que fas clic o els anuncis que desperten la teva atenció són informació molt valuosa, a més de determinant per al posicionament SEO.
  • Sensors intel·ligents i Internet de les Coses: Des del teu rellotge intel·ligent, els aparells biomèdics, el teu smartphone i la tauleta, el GPS, els electrodomèstics intel·ligents o els assistents de conducció per al teu cotxe connectat … Tots aquests dispositius contenen nombrosa informació personal, que s’incrementarà de forma considerable conforme es multipliquin els dispositius connectats que té cada persona: aquest 2017 acabarà amb 8.400 milions.
  • Informació personal: Els teus registres de facturació, les trucades, l’activitat en xarxes o els formularis que cobreixes. Hi ha empreses que comercialitzen -en molts casos de forma poc ètica o fins i tot il·legal- la teva informació personal, ja que la teva empremta digital és summament valuosa per a les marques, incloent teus interessos, afinitats polítiques, creences, gustos, poder adquisitiu o línia ideològica. Ni tan sols veure porno en la manera incògnit és tan privat com creus.

Problemes o Dèficits de l'Internet de les Coses


Problemes Tecnològics:

  • El 5G: Genera massa radiació i/o problemes de salut?
  • Que massa objectes de l'IOT poden provocar un caos informatiu.
  • Que quan marxa la llum: Adéu Internet!


Problemes de Seguretat:

  • Vulnerabilitat de la Ciberseguretat.
  • Vulnerabilitat de la Privacitat.


Problemes Econòmics:

  • La tecnologia és molt cara i a l'abast de pocs.
  • Si les administracions no impulsen l'IOT, tampoc hi haurà iniciativa privada.
  • De moment es veuen pocs objectes amb IOT, bàsicament: ordinadors, mòbils i pulseres, però res més.


Problemes Socials:

  • La tecnologia ha d'estar al servei de la societat, no a la inversa.
  • Pot provocar discriminacions socials.
  • La societat actual no té prou formació en tecnologia.

Informen: Isabel Miralpeix, Pilar Lechón i Dani Ferrer.



Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Diferencies entre Realitat Augmentada i Realitat Virtual

Facebook paga una multimilionària multa pel cas de Cambridge Analytica